مقالات

ورود به سایت

  • ثبت نام

علم یا ثروت؟ کدام یک جام آور است؟!

Champions-League-money.variant640x360.jpg

FCBAVARIA.IR- علم بهتر است یا ثروت؟! قطعا همه ی ما با این سوال کلیشه ای برخورد کرده ایم. سوالی که جواب های متفاوتی بسته به نوع پاسخ دهنده دارد. مثلا فردی که از بابت مالی ضعیف است ثروت را بر می گزیند و درآن سو فرد ثروتمند حاضر است برای کسب یک مدرک نه چندان معتبر مبلغ فراوانی بپردازد. اما آن گونه که زندگی ثابت کرده است هیچ کدام از این دو برتری ندارند و در کنار هم به موفقیت فرد کمک می کنند.

اما در فوتبال چطور؟در فوتبال علم-یا همان مدیریت مناسب خرید ها- بهتر است یا ثروت(خرید بازیکن به هر قیمتی)؟ آیا پول بیشتر در هر شرایطی موفقیت می آورد یا که نیاز است در کنار آن دانش نیز به کار گرفته شود؟

برای پیدا کردن جواب سوال بهتر است نگاهی به دخل و خرج، و موفقیت های کسب شده ی تیم های اروپایی بیندازیم. برای این منظور 9 تیمی را که از شروع قرن 21(فصل 1999-2000) توانسته اند در لیگ قهرمانان قهرمان شوند(رئال،بارسلونا،بایرن،چلسی،لیورپول،میلان،پورتو،اینتر،منچستر یونایتد)، به همراه یوونتوس و اتلتیکو مادرید که دو بار به فینال رسیده اند،منچستر سیتی و پاری سن ژرمن که جدیدا خرج های آنچنانی کرده اند به همراه آرسنالی که همواره باشگاه های ضعیف را شکست می دهد و برابر تیم های قوی تر به مشکل می خورد، بررسی می کنیم.

*ده خرید گران قیمت

در خبری که پیش تر در اینجا درج شد، 10 خرید گران قیمت تاریخ بایرن را بررسی کردیم که جمعا 330 میلیون یورو برای باشگاه هزینه داشته اند. بایرن از این حیث پس از رئال مادرید(565میلیون)، بارسلونا(489میلیون)، منچستر سیتی(452.9 میلیون)، پاری سن ژرمن(442 میلیون)، منچستر یونایتد(399 میلیون)،یوونتوس(396 میلیون)، چلسی(371 میلیون)،لیورپول(343 میلیون) قرار می گیرد.در رده های بعدی هم اینتر میلان(283میلیون)، میلان(277 میلیون)،اتلتیکو مادرید(273.8 میلیون)، آرسنال(263 میلیون) و پورتو(125میلیون) قرار دارند.

البته رتبه ی بایرن ممکن است باز هم پایینتر بیاید چرا که آن طور که گفته می شود کار بایرن در نقل و انتقالات تمام شده است.

اما این رقم ملاک مناسبی نیست چرا که فروش بازیکنان و درآمد حاصل از فروش آن ها تاثیر مستقیمی بر قدرت خرید باشگاه دارد. از این رو میانگین مبلغ خریدی که باشگاه ها از فصل 1999-2000 تا 2015-16 داشته اند را بررسی می کنیم.

*میانگین خرید

با کم کردن مجموعه پولی که از فروش بازیکنان به دست آمده از مجموع پولی که باشگاه برای خرید نفرات جدید خرج کرده است،و تقسیم آن ها بر 17 فصل، به نتایج جالبی می رسیم:

در رتبه ی اول رئال مادرید قرار دارد که به طور میانگین 53.22 میلیون هر ساله برای خرید بازیکن هزینه کرده است. سه تیم انگلیسی منچستر سیتی ، چلسی و منسچتر یونایتد با هزینه ی52.67 و  44.09 و 33.61 میلیون در رتبه ها ی بعدی قرار دارند.سپس بارسلونا قرار می گیرد که میانگین33.19 میلیون هر ساله بازیکن خریده است. پاری سن ژرمن با 33.18 و لیورپول دیگر تیم انگلیسی26.76 میلیون یورو در رده های بعدی هستند. یوونتوس با 26.11 میلیون(بدون احتساب فصلی که به سری ب سقوط کرد) در رتبه ی بعدی قرار می گیرد.بایرن با 21.33 میلیون تیم بعدی است و دو تیم ایتالیایی میلان و اینتر با19.4 و  18.68 میلیون در رتبه ی بعدی هستند.سه تیم پایین رده بندی هم آرسنال با 9.19، اتلتیکو 2.55 و پورتو منفی 22.4 میلیون هستند.

حال نگاهی بیاندازیم به افتخاراتی که این تیم ها در قرن 21 کسب کرده اند.

*قهرمانی:

دو غول اسپانیایی یعنی رئال و بارسلونا، با 4 حضور در فینال و 4 قهرمانی بهترین عملکرد را دارند.

بایرن با 2 قهرمانی از 4 فینال و میلان با همین تعداد قهرمانی در 3 فینال در رده های بعدی هستند.

منچستر یونایتد با یک قهرمانی از سه فینال،لیورپول و چلسی با یک قهرمانی در 2 فینال در رده های بعدی هستند.

اینتر و پورتو نیز با تک حضورشان در فینال موفق به کسب یک قهرمانی شده اند.

در زمینه ی حضور در نیمه نهایی هم رئال و بارسا با 10 حضور برتر هستند.

بایرن با 8، چلسی با 6، منچستر با 5 و میلان با 4 و لیورپول با 3 حضور در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

اینتر،یوونتوس،اتلتیکو،آرسنال 2 حضور در نیمه نهایی داشته اند و پورتو و من سیتی تنها یک بار به نیمه نهایی رسیده اند. پاری سن ژرمن نیز تا کنون به جمع 4 تیم راه نیافته است.

حال به سوال خودمان بازگردیم،علن بهتر است یا ثروت؟

همانطور که می دانیم تیم هایی مثل میلان و اینتر مدتیست که دیگر در زمره ی تیم های درجه یک به حساب نمی آیند و به همین ترتیب خریدهای آنچنانی ندارند. از سوی دیگر منچستر سیتی و، پاریس و حتی اتلتیکو نیز تازه به جمع تیم های برتر اروپا راه یافته اند. این موارد ممکنست که این مقایسه ها را کمی غیر عادلانه نماید. اما با توجه به آمار برتر رئال متوجه می شویم که هزینه کردن گزاف سران این باشگاه، این تیم را در کنار بارسلونا بهترین تیم قرن 21 کرده است. اما اگر هزینه به تنهایی ملاک بود، چرا چلسی و منچستر یونایتد و سیتی عناوینی بسیار پایین تر از بارسلونا داشته اند و بایرن، که فقط بیشتر از تیم های فلک زده ی میلانی و تیم های تازه به دور رسیده ی پورتو، اتلتیکو و آرسنال هزینه کرده، افتخاراتی بیشتر از ولخرج های انگلیسی داشته است.؟

جواب سوال ساده است. همانند زندگی روزمره، در امر باشگاه داری نیز باید تعادلی ما بین هزینه های گزاف و علم باشد. باشگاه پورتو هزینه ای منفی دارد، یعنی مبلغ فروش آن بیشتر از خرید است. با نگاه به شرایط این تیم در اروپا متوجه می شویم که در صورتی که چنین راهی در پیش گرفته شود، شاید یک قهرمانی در n سال برای باشگاه به دست بیاید و سپس تیم حتی رنگ حضور در جمع 4 تیم را هم نبیند.

آرسنال و اتلتیکو نیز به ما گوشزد می کنند که با هزینه های ناچیز، شاید به لطف شانس و اقبال تا فینال بالا برویم، اما دستمان از جام کوتاه خواهد بود.

اما همانطور که گفته شد باید خریدها هم با علم صورت بگیرد، و برای همین هست که تیم های انگلیسی به رغم خریدهای بیشتر،جام های کمتری کسب کرده اند.

به عنون مثال در چلسی، خریدهای ناموفقی مثل شوچنکو و تورس مبلغ 104 میلیون هزینه برای این باشگاه داشته است و 74میلیون نیز برای ویلیان و اسین هزینه شده است.

منچستر برای خرید دی ماریا،فلاینی،هررا،شاو،برباتوف 209 میلیون هزینه کرده است.

در لیورپول اسامی نه چندان آشنایی مثل لورن، لالانا، فرمینو، کارول و بنتکه 185 میلیون هزینه برای باشگاه داشته اند در حالی که میلان سیدورف،شوچنکو، نستا،اینزاگی و کاستا را 160 میلیون خریده است.

اما با نگاهی به 10 خرید برتر رئال(بیل ، رونالدو،زیدان،خامس،مودریچ،کاکا،فیگو،بنزما،آلونسو، رونالدوی برزیلی) می بینیم که تنها کاکا آنچنان که باید مفید نبوده است.در بارسا(نیمار،سوارز، زلاتان،ویا،اورمارس،فابرگسا،گومز،توران،آلوز،رونالدینیو) شاید فابرگاس را بتوان تنها خرید بد نامید و در بایرن هم گوتزه شاید بدترین خرید باشد و باقی بازیکنان، باز دهی کافی را داشته اند.

در بایرن مونیخ خودمان، دانش به خوبی توسط سران رعایت می شود. نمونه ی بارز آن سانچزیست که باشگاه با زیرکی آن را جذب کرد. همین نکته که تیم با نصف خرج رئال و بارسا، و با سقف هزینه ای زیر 40 میلیون، هم اندازه ی آن ها به فینال رفته است خود گواهی بر خریدهای شکاری بایرن می باشد.

اما از سوی دیگر، در بحث ثروت علی رغم وضع مالی خوب، باشگاه همواره شکست خورده است. کم نیستند بازیکنانی که به سبب خساست باشگاه، به مونیخ نیامدند. در دو فصل اخیر، ما سانه و دی بروین را به علت قیمت بالایشان از دست دادیم. با نگاهی به حال و روز وولفسبورگ در قبل و بعد از رفتن دی بروین، ارزش این بازیکن مشخص می شود.دارمیان و کونترائو دیگر بازیکنانی بودند که بایرن به علت پول آن ها را جذب نکرد،این دو اگرچه در حد لام نبودند، اما قطعا از رافینیا بهتر هستند. اما بارز ترین گزینه،نیمار است. بازیکنی که از سوی پپ درخواست شد، اما سران بایرن که سابقه ی خوبی از البر برزیلی داشتند، برنو را بهانه کرده و گوتزه را جای وی خریدند. نتیجه چه شد؟ در دیدار بایرن و بارسای دو فصل قبل، گوتزه با وجود اینکه تیم تنها 14 بازیکن داشت روی نیمکت بود و نیمار 3 گل از 5 گل تیمش را زد.

فوتبال ورزشی است که هنر های فردی در آن نقش فراوانی دارد. تنها رونالدو می تواند با هت تریک خود، رئال را برابر وولفسبورگ پیروز کند. تنها شخصی به اسم برنات می تواند اشتباهی مضحک در دقیقه ی 78 کند و فقط هم مسی می تواند آن دو گل را وارد تور بایرن کند. ریبری و روبن تنها کسانی هستند که می توانند با همکاری هم، منچستر را در الدترافورد به زانو در بیاورند و پاس گل های بی نظیری در فینال تمام آلمانی ومبلی بدهند و فقط زیدان می تواند آن چنان گلی را وارد دروازه ی لورکوزن کند.

اما سران بایرن از این امر کامل غافل شده اند.در حالی که هر ساله تیم خریدهای شکاری و زیرکانه ی فوق العاده ای می کند، اما مدت هاست که جای خالی ی ابر ستاره در تیم احساس می شود. ستاره ای که بتواند همانند مسی و رونالدو، در بازی های گره خورده، کار را دربیاورد.

سران بایرن باید بدانند که برای موفقیت، بدک نیست گهگاه دستی به جیب خود ببرند، پولی که مبلغ عظیم آن با تبلیغات در هنگام معرفی بازیکن باز می گردد، می تواند پیامدهای بسیار مثبتی برای تیم داشته باشد، که شاید اگر نیمار به جای گوتزه خریداری شده بود، وضع تفاوت فراوانی می نمود.

البته شاید سطح توقع سران همانند ما نیست. شاید اولویت اول باشگاه کسب بوندس لیگا می باشد و برای همان خرید ها صورت می گیرد. شاید به همین علت است که از پپ گواردیولا، با وجود عدم موفقیت در کسب اروپا، این قدر تعریف می شود و نتیجه ی او مثبت ارزیابی می گردد.

نظرات  

Naghavi
+6 #1 Naghavi 1395-05-13 01:23
مقاله بجا و بسیار مهم و کابردی بود تا این بحث ستاره خریدن و نحوه خریدن رو خوب جا بندازه
با تشکر
بایرن بالاتر از همه
+5 #2 بایرن بالاتر از همه 1395-05-13 02:42
مقاله، بسیار خوب و تحلیلی بود. با سپاس از آقای کان مقدس. واقعا سران بایرن، در این زمینه خساست به خرج میدن. هر چند من به شخصه مخالف خرید های کهکشانی هستم و به همین دلیل از رئال شانسید بدم میاد ولی تیم همیشه به یک یا دو ابر ستاره (یا به قول دوستم حامد، آرتیست) نیاز داره تا تو بازیای مهم، گل های سرنوشت ساز بزنن یا بسازن. امیدوارم، این فصل خرید های بایرن تموم نشده باشه و یه بازیکن ابر ستاره به ویژه تو پست وینگر و یا یه بازیکن خلاق بازی ساز شماره 10 بگیرن.
امید بایرنی
+2 #3 امید بایرنی 1395-05-13 08:40
نه انگار وافعا نمیخوان بازیکن دیگه ای بگیرن من فگر کردم میخوان قیمت بازیکن مد نظرشون بالا نره ولی خیلی وقته خبری نیست جدا نمیخوان کسیو بخرن امسال تو این رنکینگ %100از آرسنال پایینتر میاد بایرن
فصل پیش فکر کنم تا بازی دوستانه با رعال بایرن نقل و انتقالاتش تموم شد ولی الان فردا بازیه و خبری نیست متاسفانه تیم اگه روبن و ریبری رو حساب نکنیم بازیکن کار تموم کن درست و حسابی نداره مولر و لوا که بگیر نگیر دارن معمولا هم نگیرشون میفته تو نیم فصل دوم که حساس تره کاستا که اصلا صفر و کومان شاید یه خورده در واقع مهاجم کناری ها همشون فقط خوب پاس گل میدن و خودشون خطر گلزنی ندارن برا همین حریف فقط اون وسط یعنی لوا و مولر رو که بگیره حله قبلا خود ریبری یه گال های خیلی خوبی رو از منطقه خودش و بعضا از پشت محوطه میزد که بازیکنا میگرفتنش روبن هم از ترس اون شوت کات دار های استادانش میرفتن میبستنش و عملا چند تا بازیکن مشغول این دو تا میشدن و وسط خای تر میشد اما الان نه هر تیمی بی خیال سرعت کومان و تکنیک کاستا و پاس هاشون بشه و فقط هدف پاس اونا رو بگیره حله و دقیقا بازیکنایی مثل رونالدو یا ریبری و روبن و نیمار و دی بروین همینه و توپ خوب بهشون بدی خیال آدم راحته که گله نه اینکه مثل مهاجما ما اصل استرسمون این باشه که فلانی میتونه این موقعیت عالیا گل کنه کاستا میتونه تک به تک رو گل کنه یا مولر میتونه پنالتی رو گل کنه یا نه تیم بازیکن کار تموم کن که کل فصل رو خوب باشه نداره به عنوان وینگر همین خسوس گلزنیش خوبه ولی اونم هر جا احتمال داره بره به جز بایرن متاسفانه خرید کهکشانی خوب نیست ولی نه اینقدر خسیس دیگه به نظر من بای تا 55 یا 60میلیون رو کنار بیان
در ضمن ممنون بابت مقاله
رهگذر
+3 #4 رهگذر 1395-05-13 14:58
ممنونیم از دوستان تحریریه و بخصوص کان مقدس بابت مقاله های خوبتون
در بحثهایی که قبلا هم با دوستان داشتیم گفتیم که با توجه به روند جهانی شدن تیم بایر باید نسبت به خرید ستاره ها و حتی ابر ستاره ها رویکرد جدیدی در پیش بگیره تیم ما تیم خوبیه و بازی قابل قبولی ارائه میکنه و لی عدم حضور یک ستاره داره به تیم ضرر میزنه همه دیدیم که پپ نتونست مثل بارسا موفق عمل کنه و دلیلش فقط نداشتن ستاره ای مثل مسی بود چه خوشمون بیاد چه نه ستاره هایی مثل مسی رونالدو یا حتی اولیور کان میتونن تو بازی های حساس تیم و در بیارن و این چیزیه که بایرن فاقد اونه مدیران باشگاه باید در چند سال اینده فکری به حال این موضوع کنن به هر حال ستاره ها علاوه بر بازیشون میتونن جذب اسپانسر و جذب هوادار کنن که این هم خوش یکی از فاکتور های مهم در روند جهانی شدن تیمه چیزی که از چشم المانها برای بدست اوردن غرورشون پنهان نمونده المانی که در دنیا یکی از قطبعای بزرگ صنعتیه این رو بر نمیتابه که توی ورزشی مثل فوتبال یکه تازی نکنه


ارسال دیدگاه تنها برای کاربران مجاز است! 

برای عضویت در سایت کلیک کنید!

نظرسنجی

از عملکرد باشگاه در پنجره زمستانی رضایت دارید؟

بله - 37.9%
خیر - 62.1%

نتیجه دیدار اخیر آلمان

23-03-2024 23:15 - دوستانه 2024
فرانسه 0 : 2 آلمان

نتیجه دیدار قبلی بایرن

16-03-2024 18:00 - هفته بیست و ششم
دارمشتات 2 : 5 بایرن مونیخ

ورود اعضا

جدول بوندسلیگا در فصل 2023/24

تیم
بازی برد باخت امتیاز
1
بایر لورکوزن
بایر لورکوزن 26 22 0 70
2
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ 26 19 4 60
3
اشتوتگارت
اشتوتگارت 26 18 6 56
4
دورتموند
دورتموند 26 14 4 50
5
لایپزیک
لایپزیک 26 15 7 49
6
فرانکفورت
فرانکفورت 26 10 6 40
7
آگزبورگ
آگزبورگ 26 9 9 35

بایرن در فصل 2023-24

کاربران آنلاین

آمار سایت

کاربران
1268
مطالب
10900
  • ما 283 مهمان و 1 عضو آنلاین داریم

بازدید کنندگان

29758234

درباره سایت

کانون رسمی هواداران بایرن مونیخ در تاریخ 20 شهریور 1392 با هدف ایجاد فضایی پر نشاط و صمیمی برای گرد هم آوردن تمامی دوستداران و هواداران باشگاه بایرن مونیخ و فوتبال آلمان تاسیس شد. از این کانون رسمی با نام اختصاری “اف سی باواریا” یاد می‌شود.
با مدیریت و سردبیری سید علی قره‌زاده